Teknolojinin
hergün daha da gelişerek sunduğu olanklarla, artık daha çabuk, daha kolay
görüntü elde etmek olanaklı. Tüketilen günlük kare sayısı günümüzde milyarlarla
ölçülebiliyor. İstemesek bile, Günlük yaşamımıza hiç bitmeyen bir yağmur
gibi sokulan görüntü çokluğunu izlemek, onlarla içiçe yaşamak zorundayız.
"Yeter" diyebilmek, "artık görmek istemiyorum" diyebilmek olanaksız. Hiç
durmadan yağdırılan bu görüntü yağmuru ile ıslanmak zorundayız.
Öte yandan, ürettikleri görüntüleri,
fotoğraf-sanat ilişkisi içinde tutabilmek isteyenlerin sayısı da az
değil. Ne var ki, sanat-kültür-birikim yetersizliğini aşmadan salt teknolojil
olanaklarla yola çıkanlar, bu korkunç görüntü yağmuruna birkaç damla
eklemekten ve sonunda da sele kapılmaktan kurtulamıyorlar.
Ancak öyleleri de var ki, sele kapılmayan,
kalıcı olabilen damlalar üretebiliyorlar. Gül Ezen onlardan biri. Ezen'in
fotoğraflarını izlediğinizde, beyin gücünün, kültürel birikimin, zeka
pırıltılarının, deklanşör zamanı ile nasıl ustaca birleştirilebildiğine
tanık olacaksınız.
Ezen'in fotoğraflarındaki sadelik
ve duygu yükü, kompozisyon ağırlığı ile birleşip, yapıt olabilme niteliğine
hiç kuşku bırakmadan ulaşabiliyor. O yüzden de Ezen, sele kapılmayıp,
farklı olmayı başarabiliyor.
Hep söylerim, vizörün arkasınd sanatçı
yoksa, fotoğraf sanat olmaz. Çünkü tarz oluşturabilmek, üslup bütünlüğünü
sağlayabilmek, teknoloji ile değil beyin süzgecinin devreye girmesiyle
olabiliyor. Gül Ezen'de bunu başarabilenlerden biri. Eğer tembellik
etmesini yasaklayabilirsek, onun fotoğraf dünyasına kazandırabileceği
çok şey var. Yaşadığı olgunluk dönemi" n,n ardından "iz bırakan bir
fotoğraf sanatçısı" dönemi geliyor. İzleyip göreceğiz.
Tuğrul ÇAKAR, fotoğraf sanatçısı.
AFIAP.
|
Today, with
the help of the facilities that technology presents us, it is possible
to obtain faster and easier images. Daily consumption of exposures are
now calculated by the billions. Even if we do not desire it, we are bound
to observe and live together with these images which are gushing into
our daily lives like a never-ending rain storm. It is not possible to
cry out 'enough' or 'I do not want to see anymore'. We all, have to be
flooded by this deluge of images.
On the other hand, there is a considerable
number of those, who are struggling to hold on to the images that they
produce in the photography-art boundaries. Those, however, who start
with the lack of art-culture accumulation, banking on technological
facilities only, end up adding only a few more insignificant drops to
this rain of images.
In the meantime, there are those
who are capable of producing lasting drops without getting swept away
by the mad rush. Gul Ezen is one of them. When looking at Ezen's photographs,
you will witness the skillful combination of shutter timing with brain
power, cultural buildup and sparks of intelligence .
The simplicity and emotional content
of Ezen's photographs, blended with their rich composition, doubtlessly
take them to the level of pure art. It is because of this that Ezen,
without getting caught in the flood, succeeds to be different.
I have always believed that if there
is not an artist behind the viewfinder, photograph cannot be art. Because
creating a style and maintaining consistency in this style can only
be achieved by using a mental filter, not by technology. Gul Ezen is
one of those, who could succeed in doing this. If we can forbid her
to be lazy, there is a great deal that she can contribute to the world
of photography. She is now in her "maturity period", in the process
of emerging as a "photography artist, who has left her trace". We will
observe and see.
Tugrul CAKAR, Photograph Artist,
AFIAP.
|